Egy fodrász vagy műkörömszalon beindítása során egy kezdő vállalkozásnak nem egyszerű feladat a fodrász- vagy műkörömszalon munkavédelme és tűzvédelme szempontjából jogszabályban előírt feladatokat meghatározni. Ez az írás ebben nyújt segítséget, rövid összefoglalót adva ezen feladatokról.
Hogyan valósítható meg a fodrászszalon, műkörömszalon munkavédelme?
Milyen követelmények vonatkoznak a szalon kialakításra?
A fodrász – vagy műkörömszalon munkavédelme során a munkafeltételek biztosításánál és a használat során az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés személyi, tárgyi és szervezeti feltételeinek meg kell felelni. (1993. évi XCVIII. Törvény a munkavédelemről).
A szépségiparban ez különösen nagy fontossággal bír, hiszen olyan szolgáltatásról van szó, ahol a vendég biztonságáról is gondoskodni kell.
A biztonságos munkafeltételeket részben az ÁNTSZ ellenőrzi és helyileg szabályozza. A szalon megnyitásához nem kötelező az ÁNTSZ-től engedélyt kérni, azonban ÁNTSZ ellenőrzések alkalmával mindennek megfelelőnek kell lennie a biztonságos munkavégzés szempontjából.
A fodrász-, a kozmetikus- és a lábápolóipar, valamint a körükbe tartozó tevékenységek folytatásának közegészségügyi szabályairól egy korábbi rendelet a 6/1969. (IX. 4.) Egészségügyi Minisztérium rendelet határozta meg a szakmai elvárásokat. Ezt a rendelet 2008. január 1. óta hatályon kívül helyezték. Jelenleg nincs a területet szabályozó rendelet.
Érvényben lévő rendelet hiányában az ÁNTSZ a hatályon kívüli 6/1969.(IX. 4.) EüM rendelet kéri számon.
Tűzvédelmi követelmények:
- 1996. XXXI. tv. a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről, a tűzoltóságról,
- 54/2014 BM rendelet Tűzvédelmi Szabályzat,
- 30/1996 BM rendelet a tűzvédelmi szabályzat készítéséről.
Milyen kialakítási feltételeknek kell megfelelni?
- az egyes munkahelyekhez hideg – melegvizes mosdót kell biztosítani
- a várakozó részen ruhafogast, 8 vagy több munkahely esetén ruhatári részt kell biztosítani
- pincehelyiségben fodrászipari tevékenység nem folytatható
- a szalon száraz és külön bejáraton át megközelíthető helyiségben kialakítható
- 5 fő munkavállalóig öltöző helyet, 5 fő felett öltözőhelyiséget kell biztosítani (öltözőszekrénnyel)
- 8 vagy több munkahely esetén külön személyzeti és vendég WC kialakítása szükséges
- 10 fő különnemű dolgozónál már nemenként külön illemhely kell
- a WC előteres, ahol kézmosó és kézmosáshoz szükséges eszközök biztosítandók
- az üzlethelyiség más tevékenyre nem használható
- egy munkahelyre általában 6 m2-t számítani, a helyiség belmagassága legalább 2,5m kell legyen
- a padlózat résmentes, könnyen mosható és tisztítható burkolattal rendelkezzen
- a helyiségek falait másfél méter magasan mosható felülettel kell képezni (pl. csempe, lambéria , mosható festék stb.)
- meszelt falat évente, festett vagy tapétázott falat 2-3 évente újra kell festeni (szükség esetén sűrűbben)
- mesterséges megvilágítás esetén finom munkahelyre min. 300 lux megvilágítási erősséget kell biztosítani
- a helyiség (ek)-ben rendszeres, lehetőleg természetes szellőzésről kell gondoskodni. Amennyiben az kellő mértékben nem valósítható meg, mesterséges szellőző berendezést kell alkalmazni, amelynek óránként kétszeres légcserét kell teljesítenie
- a fűtési idény idejére gondoskodni kell a megfelelő fűtésről
Mire kell figyelni a berendezések megválasztásakor?
A vendég számára kényelmes széket kell biztosítani. A szék sima felületű és könnyen tisztítható legyen . A dolgozónak könnyen forgatható, állítható magasságú ülőkére és szerszámtartóra van szüksége.
Milyen textíliákról kell gondoskodni?
Minden vendég részére frissen mosott és vasalt tiszta fehérneműt kell biztosítani (törölköző, lepedő, kendő, terítő stb.). A tiszta fehérneműt a szennyestől elkülönítve kell tárolni. A tároló rekeszeket, tartályokat tisztán kell tartani.
Miket ellenőrizhet az ÁNTSZ?
Az üzlethelyiségben és az üzlethelyiségen kívül használt eszközöket, tartályokat, szereket, anyagokat, fehérneműt, valamint az ezek befogadására szolgáló göngyöleget (táskát, dobozt stb.) az ellenőrzésre jogosult egészségügyi szervek kívánságára meg kell mutatni.
Milyen munkavédelmi ellenőrzési szempontoknak kell megfelelni?
A fodrász- vagy műkörömszalon munkavédelme kapcsán vizsgálni kell a megfelelőségét:
- a munkahely állapotát (pl. világítás, szellőzés, fűtés, padozat, közlekedés)
- a gépek, berendezések állapotát
- az egyéni védőfelszerelések meglétét, megfelelőségét és rendeltetésszerű használatát
- a munkavállaló munkavégzésre alkalmas állapotát (pl. munkaköri orvosi alkalmasság, munkavédelmi oktatás)
- a munkahelyi rendet és tisztaságot
- az előírt hatósági, ill. időszakos felülvizsgálatok elvégzését (pl. érintésvédelmi felülvizsgálat)
- a szociális létesítmények megfelelőségét (pl. öltöző, fürdő, mosdó)
- a bekövetkezett balesetek kivizsgálását, a megelőző intézkedések végrehajtását
Melyek a műköröm szalon általánosan jellemző veszélyforrásai?
fizikai veszélyforrások:
- munkaeszköz
- csúszós felületek
- áramütés veszélye
- nem megfelelő világítás
kémiai veszélyforrás:
- veszélyes anyagok
Melyek a jellemző ártalmak fodrászszalon vagy műkörömszalon munkavédelme szerint ?
Fodrászszalon , műkörömszalom munkavédelme során előfordulő legjellemzőbb ártalmak:
- vegyi ártalmak – bőrgyulladás, ekcéma, légúti megbetegedések
- fertőzési ártalmak
- porártalmak
- munkahelyi klíma
- fizikai terhelés ártalmai – ínhüvelygyulladás, visszértágulat , bokasüllyedés, gerincbántalmak
- egyoldalú igénybevétel ártalmai
- pszichikai ártalmak
- fizika ártalmak (zaj, rezgés sugárzás)
Milyen foglalkozásból eredő bőrbetegségek fordulhatnak elő egy szépségszalon dolgozóinál?
A használt anyagok zsírt és nedvességet vonhatnak el a bőrből. .Ezáltal a bőr szárazabb, érdesebb, törékenyebb lesz. a repedezett bőr védőhatása csökken. A használt készítmények izgathatják a bőrt, allergiás reakciók is előfordulhatnak.
Hogyan védjük bőrünket a káros hatásoktól?
Használjunk védőkesztyűt. Használjunk bőrvédő krémet vagy habot.
Milyen munkaruházat szükséges?
A munkavállaló ruházatát védeni kell a szennyeződésektől. Munkaruha vagy kötény használatának bevezetése szükséges . A 6/1969EüM.rendelet meghatározása szerint fehér vagy világos színű állandóan tisztán tartott legyen.
Szükség esetén pamut kesztyű használata előfordulhat.
A munkaruha és védőruha különbségeiről korábbam már volt szó. Elérhetőség ITT.
Milyen típusú takarítási folyamatokkal fordulnak elő?
A műköröm szalonban jellemzően többféle takarítási, tisztítási folyamat fordul elő.
A munkakörnyezet takarítása. Kéz, bőrfelületek fertőtlenítése. Munkaeszközök tisztán tartása, fertőtlenítése. A takarítással kapcsolatos követelményeknek az ÁNTSZ felé kell megfelelni, nem munkavédelmi követelmény. Mivel azonban a takarítás során vegyszereket és takarítóeszközöket használunk ebből a szempontból kapcsolódik a fodrászszalon vagy műkörömszalon munkavédelme témakörhöz.
Takarítási teendők összefoglalva:
A kézfertőtlenítés műveleteinek elvégzését nem szabad elfelejtenünk, de nem a takarítási műveletek részét képezi.
folyamatos takarítás:
- munkaeszköz használat utáni mosás, fertőtlenítés
napi takarítás:
- pult, asztal, kezelőszék, berendezési tárgyak, párkány portalanítása (pl. mikroszálas kendő)
- kezelőszék, műkörmös asztal fertőtlenítős tisztítása is
- felmosás fertőtlenítős vízzel (csúszásgátló tisztítószer- pl. Klaronet)
- szemetesek ürítése (tisztítás pl Flórasept,, Domestos)
- vizesblokk takarítása (szanitertisztító szerekkel)
heti takarítás:
- ajtók átmosása
- vizesblokkok, csempék, szaniterek felületének lemosása
- polcok portalanítása
- mosható falak takarítása
- szemetesek kimosása (tisztítás pl Flórasept,Domestos)
nagytakarítás:
- pókhálótlanítás
- bútorok, kezelőszékek, szekrények , polcok külső, belső takarítása
- kárpittisztítás
- ajtók, ablakok, üvegek és keretek átmosása (erősen zsíroldó alkoholos lemosó)
- vizesblokk csempe, mosdó WC vízkőtlenítése (vízkőoldó – gumikesztyű, maszk)
- függöny (szalagfüggöny) takarítása
- lámpák, kapcsolók, elektromos berendezések takarítása
A takarítás minden lépését lehetőleg padló szintről végezzük minimalizálva a létra használatát.
A 6/1969. (IX. 4.) EüM rendelet A fodrász-, a kozmetikus- és a lábápolóipar, valamint a körükbe tartozó tevékenységek folytatásának közegészségügyi szabályairól szóló rendelet takarításra vonatkozó részei:
munkakörnyezet takarítására vonatkozó részek: 27., 28., 29., 30., 31.
felszerelési tárgyak, munkaeszközük tisztítása: 12., 14., 15., 19., 21., 22., 23., 24., 25., 26.
A teljes rendeletet a következő bejegyzés végén megtalálható.
Hogyan kell tárolni a levágott hajat, körmöt?
A vágott haj vagy köröm nem számít a törvény szerint veszélyes hulladéknak. Tárolásukról mégis külön kell gondoskodni, mert biológiailag veszélyes lehet. A haj és köröm ugyan szerves anyag és a természetben elbomlik, de a rátapadt mikroorganizmusok miatt fertőzhet.
Be kell-e szerezni a használt anyagok biztonsági adatlapjait?
A használt anyagok biztonsági adatlapjait a helyszínen kell tárolni, azoknak mindig rendelkezésre kell állniuk. A könnyebb megtalálhatóság érdekében javasolt tartalomjegyzék készítés. Ezen azonnal követhető, hogy minden anyag biztonsági adatlapját beszereztük-e. Katalogizálással a könnyebb megkereshetőséget segítjük. Lehet, hogy többféle gyártótól használnak több márkanevű de hasonló készítményt. A biztonsági adatlapok beszerzése naprakész kell legyen.Biztonsági adatlapokról bővebben ITT.
Miért fontos a biztonsági adatlapok használata?
A felhasználás, tárolás, kezelés során a Biztonságtechnikai Adatlapok előírásait be kell tartani. A Biztonságtechnikai Adatlap az adott veszélyes anyag munkavédelmi és környezetvédelmi adatait, a szükséges előírásokat és az elsősegély feladatait tartalmazza. A veszélyes anyag biztonságos kezelésére vonatkozó előírások rövid levonatát az R(risk) és S(safety) mondatok tartalmazzák.
Hogyan kell a veszélyes anyagokat tárolni?
A fodrászszalon, műkörömszalon munkavédelme betartásárá a veszélyes anyagokat minden esetben külön szekrényben, vagy helyiségben kell tárolni.
A jelzések mellett a felírat , magyar nyelven, jól olvashatóan és letörölhetetlen módon tartalmazza továbbá a termék nevét, a benne lévő veszélyes anyag megnevezését.
Az anyagokat csak az eredeti csomagolásában lehet tárolni, tilos más anyag csomagolásába átönteni!
Vannak anyagok, amelyeknél mennyiségi megkötés is szerepel, nem lehet pl. 3 doboznál több egy helyen tárolva.
A tárolás egyedi meghatározásairól a biztonsági adatlapok nyújtanak tájékoztatást.
Vannak-e a műköröm szalonban veszélyes hulladéknak számító hulladékok?
A szépségszalonban felhasznált vegyszerek (kozmetikumok, tisztítószerek) és azok göngyölegei a vegyszerek biztonsági adatlapja szerint különböző veszélyességi osztályba sorolhatók. Veszélyes anyagok maradékai és göngyölegei és veszélyes anyaggal szennyezett hulladékok veszélyesnek minősülnek. Ezen hulladékok nem kerülhetnek a csatornahálózatba (tilos a lefolyóba önteni)és nem kerülhetnek a kommunális hulladék közé. A veszélyes hulladékot külön kell gyűjteni. Elszállítását és semlegesítését csak erre szakosodott és megfelelő engedélyekkel rendelkező cég végezheti.
Milyen fertőtlenítő vegyszerek használhatók a szépségiparban?
Csak Magyarországon bevizsgált, minősített és engedélyezett vegyszerek használhatók. Az engedélyezésüket az országos Tisztifőorvosi Hivatal végzi. Az engedélyezett fertőtlenítőszerekről és eljárásokról a „Betegellátásban és járványtani gyakorlatban alkalmazható fertőtlenítőszerekről és eljárásokról” című tájékoztató ad információt.
A használt anyagok magyar használati utasítással rendelkező és Magyarországon forgalmazott szerek lehetnek.
Mit jelent a fertőtlenítés a műkörmös vagy fodrászszalonban?
A fertőtlenítés kórokozó mentesítést jelent. A tárgyakat olyan állapotba kell hozni, hogy már ne tudjon fertőzni. A fertőtlenítési folyamatot mindig meg kell előzze egy tisztítási folyamat.
Forrás: Somorjai Gáborné – Munkavédelem és környezetvédelem a szépségiparban
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.