A home office fogalma nem újdonság. Magyarországi alkalmazása azonban jelentős mértékben elmarad a nyugati országokéhoz. A legszélesebb körű alkalmazói a külföldi példán alapuló multivállalatok közül kerültek ki. A koronavírus járvány miatt bevezetett intézkedések nyomán sok kis és középvállalkozás korábbi tapasztalat hiányában is kénytelen volt azonnali bevezetését megvalósítani.
Milyen tapasztalatokat lehet levonni az eltelt idő függvényében? Ez a cikk ezzel kapcsolatos kérdéseket próbál körüljárni.
Milyen használati szabályok alkalmazását javasolta a Nemzeti Népegészségügyi Központ a munkahelyeken?
Javasolt intézkedések:
- a munkavállalók egy térben egy helyen lévő létszámának csökkentése – minimalizálása
- lehetséges megoldások: home office teljes vagy részleges bevezetése, osztott műszakkal vagy csökkentett idejű műszakkal csökkentett egy időben az irodában jelenlévő létszám
- beteg vagy tüneteket produkáló emberek azonnali kivonása az irodai munkából
- a távolságtartás lehetőségének biztosítása (pl. iroda átrendezése az 1,5-2m távolság betartásához, plexi paravánok kialakítása)
- takarítást végzők felkészítése a megváltozott feladatra
- a kontakt felületek gyakori fertőtlenítése (pl. kilincs, számítógép egér, számítógép billentyűzet)
- kézmosási és kézfertőtlenítési lehetőség biztosítása
- étkezési és dohányzóhelyeken a létszám korlátozása a zsúfoltság csökkentésére
- szellőztetés (lehetőleg természetes)
- mesterséges szellőztetésnél a levegő keveredése miatt javasolt a légtechnikai eszközök használatának mellőzése. Olyan eszközök használata melyek a használt levegőt nem juttatják vissza a rendszerbe (nincs visszakeverés) elkülönítve kezelik a használt és friss levegőt biztonságosan használhatóak.
- Ha nem megoldható a berendezések kikapcsolása, akkor növelni kell a friss levegő arányát. A forgódobos hővisszanyerők közvetíthetik a kórokozót a használt és friss levegő ág között. Ezek használatát mellőzni kell.
- Az olyan légtechnikai eszközök amelyek friss levegő pótlására nem alkalmasak, a belső levegőt forgatják a levegőben tartják a vírusokat. Ha ezek nem kikapcsolhatóak, akkor gyakori fertőtlenítésük szükséges.
- munkaterület átrendezése a nagyobb munkavállalói tér kialakításához (ahol ez megoldható, pl. iroda kialakítása)
A teljes ajánlás ITT elérhető (https://www.nnk.gov.hu/index.php/koronavirus-tajekoztato/646-ajanlas-az-ujboli-munkahelyi-munkavegzes-megkezdesehez)
Mik a home office előnyei az irodaházi irodai munkához képest?
Az elvégzett kutatások szerint a home office-ban végzett munka ugyanolyan vagy magasabb hatékonyságú mint a hagyományos irodai munkavégzés. A kutatás szerint ez még akkor is igaz, ha az átállás nem saját akaratból, hanem kényszer megoldásból született.
A fejlett technológiának köszönhetően a kapcsolattartás a kollégákkal és az ügyfelekkel is megoldható.
A munkavállalók kevesebb utazásával és az otthoni munkavégzéssel csökkent az energiafelhasználás és csökkent a környezetszennyezés.
Melyek lehetnek a home office káros hatásai?
Az otthoni környezeteben előforduló zavaró hatások plusz stresszforrást jelenthetnek.
A nem megfelelően kialakított otthoni munkakörnyezet egészségkárosító hatásai az emberi szervezetre.
A több ember bevonását igénylő projekteknél, ahol prototípus vagy technikai fejlesztés folyik a fejlesztő vállalatok nem minden esetben tudták tartani a szoros időbeosztást – határidő csúszások is előfordultak. Ez rávilágított arra, hogy vannak tevékenységek, ahol a közvetlen és gyors személyes kommunikáció megkerülhetetlen.
Az ember társas lény, nem szabad elfelejteni a személyes kontaktus fontosságát. Embertípustól függően van akinél a hosszú távú elzárt munkavégzés szorongást válthat ki.
Milyen eredményeket ért el a home office koronavírus alatti alkalmazása?
Az OTP Bank megbízásából készítettek online felmérést a home office-val kapcsolatosan. A kutatás a koronavírus első hulláma után a vírus miatt otthoni munkára kényszerülő dolgozók válaszait dolgozta fel.
A munkavállalók többsége pozitívan nyilatkozott a home office-ról. Néhány százalékkal kevesebb mint fele a válaszadóknak jónak találta, hogy a munkavégzés kevesebb találkozóval és kevesebb utazással járt. Kedvező a visszhangja annak is, hogy egyszerűbbé váltak a tárgyalások és állásinterjúk.
A digitális eszközök jól beváltak, azok további használatát a kitöltők majdnem fele továbbra is megtartaná.
A home office átállás viszonylag gyorsan valósult meg és mivel sikeresnek bizonyult, ezért a munkavállalók bizakodók és több mint kétharmaduk úgy vélekedik , hogy a munkahelyi változásokhoz gyorsan tud alkalmazkodni.
A felmérésről szóló cikk elérhető ITT ( http://blog.iroda.hu/irodapiaci-blog/home-office-bl-jr-majd-haza-a-holnap-munkavllalja/138068 )
Mit gondolnak a munkavállalók a home office utáni visszatérésről?
A felmérést kitöltők háromnegyede nem érzi teljes biztonságban magát a home office után az irodai munkára visszatéréssel. Ugyan ennyien elvárják munkáltatójuktól, hogy a vírushelyzet miatt nagyobb odafigyelést kapjon a védekezés. Legyen kihelyezett kézfertőtlenítő az irodában és a munkáltató támogassa a munkába járás tömegközlekedést kiváltó alternatíváit (pl. autó, kisbusz. kerékpár).
Mit gondolnak a munkavállalók az irodai maszkviselésről?
A felmérésben válaszolók nagy többsége, több mint kétharmada a vírus támadásának kivédésére tudatosan figyel az immunrendszerének erősítésével.
Csak néhány százalékkal kevesebben odafigyelnek a maszk viselésére és mindenhol viselik, ahol szükséges. Viszont több mint kétharmaduk nem szeretné, hogy munkahelyén állandó maszkviselés mellett kelljen dolgoznia zárt térben.
Mit gondol a munkáltató a home office-ról?
Az OTP Banknál közel ötezer ember dolgozott home office-ban ami nagyjából a munkavállalók fele.
Az otthoni munkavégzés hatékonyságával elégedettek voltak, de tapasztalatként megállapították, hogy a személyes találkozók a közös munka érdekében sok munkakörben szükségesek.
Az OTP Bank HR igazgatójánla Bertalan Imrének nyilatkozata szerint – „A járványhelyzet tapasztalatai alapján jelenleg is vizsgáljuk, hogy mi lehetne majd az irodai és az otthoni munkavégzés ideális aránya hosszú távon. Ha egy munkakör lehetővé teszi, kollégáinknak a jövőben ugyanúgy lesz lehetősége otthoni munkavégzésre, ahogy korábban is, de az elmúlt hónapok tapasztalatait is be fogjuk építeni a home office szabályzatunkba. A munkavállalói elkötelezettség növelésében továbbá az egészségvédelmi szempontok, a kollégák fizikai és mentális védelme is kiemelten fontos területek lesznek a jövőben” .
Mit gondolnak a munkavállalók a home office jövőjéről?
A kérdéssorra válaszolók több mint fele szeretné, ha többeknek lehetőségük lenne otthonról dolgozni. A munkáltató megítélése szempontjából fontos szempont lesz, hogy a munkáltató szélesebb körben lehetővé teszi-e az otthoni munkavégzést.
Milyen új gazdasági kérdések merültek fel a home office bevezetésével?
Tapasztalatként levonható, hogy az irodai munka otthoni környezetbe helyezése a megfelelően felkészült cégek esetében nem okozott üzleti hátrányt. A digitális eszközök használata egyes ügyek intézését költséghatékonyabbá tették. (kevesebb utazással, kevesebb időráfordítással vált megoldhatóvá ). Az ügyfelek is pozitív visszajelzést adtak. Az ügyintézés gyorsabbá vált. Mivel nem szükséges a helyszínre utazni, nincs várakozási idő, ezért volt olyan ügyfélkör, amely kifejezetten elégedett volt az ügyintézés ezen formájával.
Korábban is voltak olyan vállalatok, ahol a munkavállalók munkaidejük egy részét már korábban is home office- ban végezték, viszont most az ebben dolgozó kollégák létszáma jelentősen megnövekedett.
A koronavírus miatt tömegesen bevezetett home office más vállalatoknál is rávilágított arra, hogy az irodaházak kapacitását nem szükséges a teljes alkalmazotti létszámra kialakítani. A létszám megosztásával, váltott irodai és otthoni munkavégzéssel kisebb irodaterület is elégséges , csökkenthetők az irodai költségek és az iroda mérete is.
A kialakításnál az irodán belül megjelennek azok az alternatív és költségkímélő megoldások, amikor több munkavállaló használja osztott üzemmódban ugyanazt az irodai munkahelyet vagy munkaállomást (shared desk), akár csak a legsürgősebb, máshol nem megoldható tevékenységek elvégzésére (hot desk).
Megfelelőek-e a távmunka jelenlegi szabályozásai?
„A részleges távmunka lehetősége az elkötelezettséget is növelheti. Időszerű az otthoni, illetve rugalmas munkavégzés szabályozási kereteinek megújítása. Főleg a kis- és közepes vállalkozások számára, amelyek a multikhoz képest kisebb arányban tudták a távmunkát biztosítani, eddig nem voltak másolható példák, modellek– mondta Szalai Piroska munkaerőpiaci szakértő a Magyar Hírlapnak.
Teljes cikk ITT ( https://www.magyarhirlap.hu/gazdasag/20200804-megtarto-ero-a-munkaeropiacon-a-rugalmassag )
Milyen kormányzati változás várható a távmunkával kapcsolatosan?
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium olyan törvényt, illetve módosítást kezdeményezett, amely elősegítheti a távmunkát, a rugalmas munkavégzést, mivel ez is hozzjárulhat az álláshelyek megtartásához.
A járvány idején láthattuk, a szülők közül legalább az egyiknek folyamatosan otthon kellett maradni ahhoz, hogy a gyerekek felügyelete megoldott legyen a digitális otthoni oktatás idején. A munkaadók ebben a helyzetben átértékelték a hozzáállásukat a rugalmas megoldásokhoz, azonban főleg a közép- és kisvállalkozások számára nem voltak követhető példák, ismert sémák. Nagy segítséget jelentene a vállalkozóknak, ha munkaszerződés mintákat kaphatnak, de érdemes lenne a teljes folyamatot felülvizsgálni.
Felhasznált irodalom:
http://blog.iroda.hu/irodapiaci-blog/home-office-bl-jr-majd-haza-a-holnap-munkavllalja/138068
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.