A home office alatt a korábbinál jóval többször használjuk mobil eszközeinket a munkavégzéshez. Vajon milyen szabályok vonatkoznak a hordozható eszközökre. A laptop használata a home office alatt képernyős használatba tartozik-e?
A laptopokra vonatkozik a képernyős munkahely besorolás?
A képernyős munkahelyekre az 50/1999. (XI.3.) EüM rendelet vonatkozik. Az 1§ 2. pont szerint a rendelet nem vonatkozik a hordozható rendszerekre melyeket a munkahelyen nem tartósan használnak. A laptop használat nem tartozik az EüM rendelet hatálya alá, a munkáltatók számára kötelező előírásokat tartalmazó előírások nincsenek. Ezen eszközök elterjedtsége, használata az elmúlt 10 évben tömegessé vált.
Nem szabad elfelejteni, hogy a rendelet megírásakor nem voltak ilyen mértékű használatban mobil eszközök. Logikus, hogy laptop tartós használata, asztali géppel megegyező működtetése esetén azzal megegyezőként kell kezelni. Mivel ezen eszközök nem teljesítik a rendelet szerint szükséges követelményeket, melyekről az előző részekben volt szó, pl. dönthető monitor, különálló billentyűzet egér stb. ezért csak kiegészítőkkel használható. Ilyen kiegészítők például a különálló egér, különálló billentyűzet , plusz monitor.
Laptop-notebook
Sokoldalúan és flexibilisen használható, mind több alkalmazási lehetőséget nyújt a munkavégzés céljára. Különböző méretű és tömegű készülékek közül választhatunk, a célnak megfelelően. Az eszközök csoportosíthatók az alábbiak szerint:
- Ultrabook, kisebb 14 collnál, könnyű, akkumulátorról viszonylag hosszú ideig használható, külső munkavégzéshez célszerű.
- Általános használatú 14-15,6 coll kijelző méretű, külön táskával megfelelően szállítható.
- Nagyméretű (Desktop replacement) eszköz, 15,6 collnál nagyobb kijelzővel, teljesítménye egy asztali számítógéphez hasonló. Mérete és tömege miatt rendszeres külső használatra nem célszerű alkalmazni.
A laptop, notebook eszközök billentyűzete nem felel meg a billentyűzetekre vonatkozó ergonómiai követelményeknek. Alapvetően hiányzik a különálló és feladathoz illeszkedő kialakíthatóság. Billentyűzetük túl kicsi, elhelyezésük kedvezőtlen, ezért tartós irodai munkára nem alkalmasak.
Egészségmegőrzési tipp – laptop használata
Tartós használatra laptopot csak különálló billentyűzettel javaslunk, még jobb megoldás Docking-Station (dokkoló) eszközzel történő kiegészítés.
Tablet
Főképpen szabadidős tevékenységre fejlesztették ki, saját programmal rendelkezik, kis mérete miatt könnyen kézben tartva – ahogy egy papírlapot használva – adatokat, szöveget lehet rögzíteni, skiccelni, fotókat készíteni. Nagy mennyiségű adat bevitelére vagy hosszú ideig tartó olvasásra nem alkalmas. További hátránya, hogy kezelése ergonómiai szempontból kedvezőtlen akkor is, ha asztalra helyezzük. Régebbi típusoknál jelentkezik az ún. vastag ujj szindróma, mert egy ujj több betűt nyom meg egyszerre, ezen az érintőceruza alkalmazása segítséget nyújt.
Nagykereskedelemben – a nagyfokú mobilitás lehetősége miatt – kiszállításnál, szerződéskötéseknél, raktárállomány felmérésénél jól használható, elektronikus aláírásra is alkalmas.
Egészségmegőrzési és biztonsági tippek – tanácsok laptopokkal, notepadekkel, tabletekkel, egyéb kijelzős mobil eszközökkel történő tevékenységekhez
Kiküldetésben
Számos szálloda biztosít számítógépes munkavégzésre alkalmas területeket, ezek megfelelnek a mobil eszközök használatához is. Ilyen területek a konferenciatermek, a nyilvános helyiségek laptop pontjai, és a vendégszobákban elhelyezett dolgozó asztalok.
- Mindig használja ezeket a lehetőségeket! Ha ezek nem állnak rendelkezésre, törekedjen olyan szék használatára, amely a stabil, egyenes testtartást támogatja.
- Ne használjon laptopot kanapén vagy puha széken ülve.
- A biztonságos használat szabályai
- Ne dolgozzon az ölében lévő laptoppal.
- Ne használjon laptopot az ágyon fekve. Ez a nyak és a hát számára kedvezőtlen testhelyzetet eredményez.
- Ha lehetséges, használjon megfelelő fényvisszaverő munkafelületet.
- Ne vigyen magával több mobil eszközt és egyéb felszerelést (papírokat, dossziékat, könyveket), mint amennyi feltétlenül szükséges. A laptop táskák súlya igen nagy lehet, a tartós megterhelés gerinc deformációhoz vezet. Használjon hátizsákot, ha hosszabb ideig vinnie kell laptopját.
Laptop használata autókban
A laptopokat nem szabad használni az autókban, időnként előfordulhat azonban, hogy ez elkerülhetetlen.
- Soha ne használja laptopját vezetés közben.
- Ne használja a laptopot a vezetőülésen ülve az ölében, vagy a jobb oldali első ülésen. Üljön hátsó ülésre, ha használnia kell a laptopot. Állítsa be az ülést, hogy a lehető legnagyobb lábtér legyen, és ha megoldható, egy aktatáskát tegyen a laptop alá, hogy enyhén emelje. Ez javítja a testhelyzetet, így kevésbé terheli a nyakat és a csuklót.
- Használjon laptop világítást, ha szükséges.
- Korlátozza a laptop használatot legfeljebb 30 percben.
Munka laptoppal repülőgépen és vonaton
Repülőgépen a laptop használata kerülendő. Az üléseken rendelkezésre álló hely nem elegendő a megfelelő testtartáshoz.
Ha vonaton közlekedik, törekedjen arra, hogy szembe fordított ülések egyikét foglalja el, és legyen módja az asztalt használni.
Személy- és vagyonbiztonság
A laptop használata vagy egyéb számítástechnikai eszköz hordozása vagy használata során mindig ügyeljen a személyes biztonságra. Tegye meg az ésszerű óvintézkedéseket, például tervezze meg feladatait, hogy elkerülje azokat a helyeket és helyzeteket, amelyekben megtámadhatják Önt, veszélyeztethetik a testi épségét, elvehetik értékeit. Különös figyelmet kell fordítani a biztonságra a nyilvános helyeken, főként tömegközlekedési eszközökön, ahol a lopás kockázata nagyobb lehet. Személygépkocsi használata esetén is mindig legyen tudatában a biztonság fontosságának, értékeit – különösen mobil eszközeit – soha ne hagyja felügyelet nélküli járműben, különösen éjszakára ne.
Gyakorlati tapasztalatok a leggyakoribb hiányosságokról
Tárgyi feltételek hiánya
- Nem megfelelő bútorzat biztosítása (munkaszék nem állítható, a padozat miatt a szék túl könnyen vagy nehezen mozdítható, munkaasztal felülete visszaverődik).
- Jogos igény esetén sem juttatnak lábtámaszt, laptartót, székkarfát, éleslátást biztosító szemüveget.
- Nem megfelelő a munkakörnyezet a rossz mesterséges megvilágítás, nem kielégítő klíma miatt. Pl. kellemetlen a hideg színhőmérsékletű fénycsövek használata a meleg vagy semleges színhőmérsékletűek helyett, káprázást okoz a túlzott megvilágítás, rossz közérzetet eredményezhet és megbetegedésekhez is vezethet a nem megfelelő hőmérséklet, a túlzott vagy hiányos szellőzés, illetve huzat a helyiségben.
- Az ablakok nincsenek ellátva igazítható takaróeszközzel közvetlen napsugárzásnak érintett munkahelyeken (pl. függöny, reluxa hiánya), így a nappali megvilágítást nem lehet csökkenteni, mely nagymérvű tükröződéshez, fényvisszaverődéshez vezethet.
- Több képernyős munkahelyet alakítanak ki egy helységben, mint az ergonómiai szempontból optimális. A munkavállaló nem tudja megközelíteni kényelmesen munkaasztalát, székét, és íróasztalának fiókjait sem tudja megfelelően használni.
- A szoftver nehezen kezelhető, nem magyar nyelvű, rosszul áttekinthető, képnagysága és színkialakítása zavaró, vagy a kezelőfelület nehezen átlátható a rendelkezésre álló képernyőn.
A nem megfelelő tárgyi feltételektől eltekintve is számos olyan hiányosság tapasztalható, mely főképpen a számítógép kezelőnek róható fel, néhány példa:
- Bár megfelelő méretű a munkaasztal, mégsem elegendő a munkavégzéshez szükséges eszközök elhelyezéséhez, mert nem megfelelő a munkahelyi rend, vagy az eszközök elrendezése munkavédelmi szempontból helytelen.
- A munkavállaló az íróasztalán több felesleges tárgyat helyez el, (pl. családi fényképeket, növényeket), ezáltal asztala zsúfolt, nehezen rendben tartható.
- Az íróasztal alatt a lábak elhelyezésére szűk tér áll rendelkezésre, mert ide helyezik el a számítógépet, esetleg a szemetes kosarat, vagy itt raktározzák a nyomtatáshoz szükséges papírokat.
- A képernyő dőlésszögét helytelenül állítják be, felső része van a munkavállalóhoz közelebb.
- Az általános mesterséges megvilágítást nem használják, csupán a helyi megvilágítást, ezért jelentős megvilágítási különbségek adódnak. A szemnek gyakran kell a gyenge és erős fényhez alkalmazkodnia (adaptálódnia), mely a szem gyors kifáradásához vezet.
- A képernyőt rosszul helyezik el, így a mesterséges megvilágítás, vagy az ablakon beáramló napfény miatt, a közelben lévő világosra festett falak és berendezési tárgyak nagymérvű tükröződést okoznak.
- A számítógéphez többféle vezeték csatlakozik (pl. tápvezeték, telefon, perifériák vezetékei), ezek helytelen elhelyezése botlásveszélyt okoz.
Munkaszervezési hiányosságok
- Munkavállalókat nem küldik el előzetes és időszakos orvosi vizsgálatra, illetve a vizsgálatok nem terjednek ki a látószervre.
- A munkavállalók megterhelése nagymértékben egyenlőtlen, esetenként jogszabályellenesen túlóráztatják őket – így a tényleges képernyő előtti munkavégzése jelentősen meghaladja a jogszabályban előírt mértéket (6 órát).
- Munkahelyi szünetet nem iktatnak be, illetve a képernyős munkavégzést nem szakítja meg egyéb tevékenység.
- Munkavédelmi oktatásban nem részesítik a munkavállalót, illetve az oktatás csak formális. A munkavállalónak így alapvető ismeretei is hiányoznak az egészséges és biztonságos munkavégzésről.
- A munkahelyek időszakos műszaki ellenőrzését nem hajtják végre (pl. érintésvédelem, világítás), a foglalkozás egészségügyi szolgálat, munkabiztonsági szakember, munkahelyi vezető sem ellenőrzi területét.
Berendezések beállítása
Korszerű berendezések biztosítása mellett figyelmet kell fordítani azok helyes elrendezésére is. A képernyőt az ablakfronttal párhuzamosan kell elhelyezni, így a legkisebb mértékű a képernyőn a természetes fény okozta tükröződés. A fénycső armatúrák hossziránya is párhuzamos legyen a képernyőre történő nézési iránnyal.
A képernyő elhelyezésénél a megfelelő távolság mellett a magasságára és dőlésszögére is figyelni kell. A csukló- és kartámasz kellő távolságban legyen az asztal szélétől.
Kerülni kell a személyi számítógép asztalon történő elhelyezését, mert ez feleslegesen csökkenti az asztal hasznos területét, ugyanakkor ne legyen távol a gép, hogy minél rövidebb csatlakozó kábelekkel lehessen illeszteni a perifériákhoz.
A berendezések elhelyezésénél gyakran okoz gondot a villamos dugaljak távolsága vagy csekély száma. Az új építésű irodákban már kábelcsatornát alakítanak ki, ennek hiányában elosztók használata során megnő a botlásveszély, és a kisfeszültségű berendezések kábeleinek, valamint a dugaszolóaljzatok sérülésénél az áramütés kockázata is jelentkezhet. Előfordult már, hogy tűzőgép kapocs beesett az elosztóba és rövidzárlatot okozott.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.